ИСО 9001:2026 које измене нас очекују ИСО 9001:2026 које измене нас очекују
ИСО 9001:2026 које измене нас очекују

ИСО 9001:2026 које измене нас очекују

ИСО 9001:2026

Разумевање главних промена и очекивања организације: Након скоро деценије коришћења стандарда ИСО 9001:2015, најраспрострањенији систем за управљање квалитетом у свету ускоро добија значајну еволутивну промену. У наставку погледајте шта се мења у стандарду ИСО 9001:2015 и шта организације треба да предузму.

Главне измене у стандарду ИСО 9001:2026:

  1. Интеграција климатских промена – Ревизија из 2026. године формално интегрише климатске промене као фактор у контексту организације (тачка 4.1.). Ово се надовезује на измену из 2024. године, која захтева да организације размотре ризике и прилике повезане са климатским променама као део своје стратешке перспективе, додатно јачајући одговорност према животној средини у оквиру система управљања квалитетом QМС.
  2. Појачано руководство и култура квалитета (тачка 5.1.1.) сада јасно наводи: врховно руководство није само одговорно за систем, већ мора активно да негује културу квалитета и етичког понашања. Руководство мора поставити тон, бити пример очекиваног понашања и осигурати да квалитет и етика буду уграђени у свакодневни рад.
  3. Усклађеност политике квалитета – Политика квалитета мора бити јасно повезана са контекстом организације и њеном укупном стратегијом – не као засебан документ, већ као интегрални део правца пословања и постављених циљева. Политика квалитета треба да буде усклађена с дугорочним пословним циљевима и да јасно показује шта квалитет значи за будућност компаније.
  4. Управљање ризицима и приликама (тачка 6.1.) – је реорганизована ради боље прегледности и подељена је на јасне подтачке (6.1.1 – 6.1.3). Циљ ове измене је да помогне организацијама да јасно разликују управљање ризицима и искоришћавање прилика, уз додатне смернице како да оба аспекта систематски управљају.
  5. Проширени захтеви за свест запослених (тачка 7.3.) – уводи ново очекивање: запослени морају бити упознати са културом квалитета и етичким стандардима организације. Није довољно само следити процедуре – запослени треба да разумеју и прихвате понашања која подржавају квалитет и интегритет на радном месту.
  6. Дигитализација и технологија – иако ова област није знатно проширена, ИСО 9001:2015 препознаје све већи значај дигиталних алата, управљања подацима и валидације софтвера. Од организација се очекује да обезбеде тачност, сајбер безбедност и интегритет дигиталних система који се користе за праћење, мерење или друге функције у оквиру система управљања квалитетом (QМС).
  7. Већи нагласак на одрживост и заинтересоване стране – Поред климатских питања, стављен је акценат на усклађивање циљева квалитета са очекивањима у области заштите животне средине, друштвене одговорности и корпоративног управљања (ЕСГ). Од организација се очекује да у свом контексту, процени ризик и у комуникацији са заинтересованим странама узимају у обзир одрживост.
  8. Побољшане смернице и усклађивање – Додатак А и уводни делови су проширени са јасним смерницама, практичним примерима и усклађивањем са осталим ИСО стандардима система управљања. Ово ће олакшати организацијама да примене или интегришу ИСО 9001 заједно са стандардима као што су ИСО 14001 или ИСО 45001. Шта ове промене значе за организације Временски оквир за транзицију – Организације које су сертификоване према ИСО 9001:2015 имаће отприлике три године након објављивања нове ревизије (која се очекује крајем 2026. године) да пређу на нову верзију стандарда. Припрема – Не захтева се много нове документације, али организације би требало поново да размотре:
  • ангажованост руководства,
  • иницијативе везане за културу квалитета,
  • планирање у вези са климатским променама,
  • приступ дигиталним алатима и управљању подацима.
  • Улога руководства – Врховно руководство треба да буде пример другима – не само да подржава систем управљања квалитетом (QМС), већ и да активно обликује културу квалитета и етичку климу у организацији. Укључивање запослених – Запослени на свим нивоима треба да буду упознати са вредностима квалитета, очекиваним облицима понашања и обавезама организације у погледу одрживости. Интеграција ризика и прилика – Појашњена очекивања у вези са ризицима и приликама захтеваће детаљније разматрање претњи, трендова и могућности – не само ради усклађености са стандардом, већ и ради јачања отпорности и унапређења пословања. Останите информисани – Проширене смернице и усклађен терминолошки оквир олакшавају примену, или захтевају да организације прате промене, најбоље праксе и ресурсе за транзицију.

Укратко:

ИСО 9001:2026 није радикална промена, већ постепено појашњење које модернизује управљање квалитетом за дигитално доба, уз већи фоцус на етику и одрживост. За организације је кључ у проактивности: преиспитати постојеће системе, укључити руководство и запослене, и ускладити нова упутства као део пута ка континуираном унапређењу.

Скролуј до врха

Користимо колачиће

Наша веб страница користи колачиће који нам помажу да побољшамо веб страницу, пружимо најбољу могућу услугу и обезбедимо боље корисничко искуство.

Кликом на "Прихвати", слажете се да су Ваши колачиц́и употребљени за ову сврху.